اگر مراحل سوخت و ساز موتور درست نباشد اصطلاحا می گویند ناک زده می شود. پیشرانه چهار زمانه می باشد یعنی مکش و تراکم و انفجار و تخلیه. در مرحلهی انفجار یا توان، پیستون به بالاترین حد خود رسیده است و با کمکِ شمع، مخلوط سوخت و هوا در محفظهی احتراق (فضایِ بالای پیستون) منفجر میشود و توسط نیروی حاصله، پیستون به سمت پایین رانده میشود. حال در صورت ظهور پدیده ناک قبل از رسیدن پیستون به بالاترین وضعیت، انفجار به صورتِ زودهنگام (بدون جرقه شمعها) صورت میگیرد و فشار بسیار زیادی بر روی پیستون اعمال میشود که در نتیجه پیستون به دیوارهی سیلندر ضربه میزند و باعث تولید آوایی نامطلوب میشود.
این پدیده می تواند از قدرت ماشین بکاهد و باعث معیوب شدن سیلندر و فشار نامتناسب به میللنگ و مجموعه یاتاقانها شود.
برای جلوگیری از این پدیده از بنزین سوپر استفاده کنید و همچنین مکمل های افزایش اکتان.
شمعها را با نمونه اصلی و در زمان توصیه شده تعویض کنید، همچنین ولتاژ باتری را امتحان کنید.
میزان روغن موتور را همیشه چک کنید.
جهت سرویس های دوره ای می توانید به آلفارومئو ایران مراجعه کنید.
- ۹۷/۰۵/۰۴